Popis luka pod nadležnošću LUSDŽ

Hvar

Hvarska luka spada u one rijetke što ih se ljeti može prijeći s jedne strane na drugu, preko mora, po suhome. Preko brodica, dakako. Jer toliko je jahti i jahtica u njoj natisnuto u sezoni da se more i ne vidi. I sve buja od života.Tradicija uplovljavanja u hvarsku luku starija je od samoga grada Hvara jer su tu, zbog nautičkog položaja luke, zaklon tražili pomorci i ribari još iz doba staroga Pharosa. Hvar ih je kao svjetionik (što samo ime za cijeli otok na grčkome znači) vodio u prirodan zaklon od valova i vjetra. Dobra stara Herakleja. Od samih početaka plovidbe jedrenjaka današnji je Hvar bio u centru svih morskih putova. Očito je i u staro doba sve vrvjelo u hvarskim vodama kao i danas. Jedini je problem što su ribari bili sasjekli gotovo cijeli otok radi izrade baklji. Za jedno ribolovno isplovljavanje potrošili bi po četiri metra kubična borovine.Inače je Hvar sazdan od samih „naj“. Najsunčaniji je grad u Hrvatskoj s prosjekom od 2726 sati sunca u godini i najsunčanijom 2003. koja je osunčala čak 3053 sata. Grad Hvar ima najblažu klimu na otoku poznatom po izuzetno blagoj mediteranskoj klimi, blagodati sunca u svim hvarskim gradićima i u svako doba godine. I to je jedan od razloga zašto je još 1868. godine osnovano Higijeničko društvo Hvar čime je otpočela turistička era.Grad Hvar može se podičiti najvećim trgom u Dalmaciji i nema toga koji od njegovih četiri tisuće stanovnika neće njime proći svaki dan. Hvar ima i najstarije kazalište u Europi (iz 1612.), ima i Hvarsku tvrđavu koja ga krunski nadvisuje, ima lavandu koja se od prve tri grančice u Velome Grablju proširila po cijelome otoku i stekla svjetsku slavu, ima svoje vinograde i kraljevsku vodicu, čisti destilat ružmarina koji se dugo koristio kao lijek protiv skorbuta. Osim otočića Gališnika, koji je nekad imao stratešku ulogu, pa je poslije bio lazaret i zatvor, a u novijoj povijesti plesnjak i danas raj za nautičare, te Pokonjeg dola s lanternom, Hvar ima i svoje Paklenjake.Tko nema Paklenjake, nema ni raja. A Hvar ih ima. Kad ste već doplovili do grada, otisnite se preko puta, na jug, tek nekoliko stotina metara, i zagrlit će vas otočje čiste, nedestilirane ljepote. Najveći je među Paklenim otocima (koji su ime dobili po paklini, vrsti borove smole) Sveti Klement, na kojemu se smjestila i Palmižana, nautička lučica, kupalište i mondeno okupljalište. Ako se volite nudirati, otiđite na otočić Jerolim jer on je naturističko carstvo, a ako jednostavno želite samo biti dobro, e onda otplovite niz smaragdnozeleno plavilo na Dobri otok i nećete se pokajati.

LITTLE BIG PORAT NA SVIJETU
Hvar je proporcionalno turističkoj i nautičarskoj atrakciji toga grada najmanji porat na svijetu. Grad Hvar, na ionako svjetski razvikanom otoku Hvaru, prema svim mogućim planetarnim ljestvicama vrijednosti drži vječni primat. Proglašavan je stalno visoko rangiranom destinacijom za turizam i nautiku. Međutim, ono što mu je najveći šarm, ujedno mu je i uzrok mnogim poteškoćama. Najslikovitije ga je usporediti s Venecijom. Kako stići do nje, gdje se parkirati, kamo u hotel...

VENECIJA I VIRA
Zato je Hvar specijalno tretiran i kod Lučke uprave Splitsko-dalmatinske županije. Valja hvarskoj luci stvarati svako malo bolje uvjete. Najveća novost je izgradnja dodatnog dijela hvarske rive. Prednosti su se osjetile već proteklog ljeta 2018. Na samom ulazu, uplovljavanju katamarana u hvarsku luku gdje je nekad pristajao tradicionalni vapor jer Hvar ne može primati trajekte pa je nekad i postojala dodatna trajektna luka u Viri – izgrađena je „dopunska riva“ s produženjem postojeće za 45 m na vrhu rive i dobivanjem novih 80 m dužine operativne obale za pristanište katamarana. Kako bi Hvar imao skupe garaže poput Venecije?!
Tako je hvarska riva postala polivalentna i brodovi/pruge, ajmo reć nitko nije stalno vezan, nego se smjenjuju prema potrebi, svatko ima svoj termin. Operativa rive je od zadnjeg ljeta izuzetno većeg kapaciteta jer na glavi pristaništa se čeka „svoj vez“ usred ljeta kad u sezoni sve vrvi od jedrenjaka, velikih jahti, glisera, te ostalih brodskih pruga. Ta riva na glavi/ulazu u luku ima oblik slova L i sad se protegla uz šetnicu kojom se s rive moglo prema samostanu i Križnoj luci.

2000 UPLOVA
I taksisti (taxiboat) su tako dobili više mjesta na rivi, potpuno su osposobljeni nautičarski i jedriličarski vezovi (15), barkarjoli imaju desetak vezova, kako bi se nesmetano odvijala veza s Paklenjacima preko puta hvarske luke, trabakuli i mali kruzeri dobili su šest vezova, postoji mogućnost veza na bovi u luci (15), pa su uvjeti za sve, tu je i carina... Usred ljeta skoro da bi se moglo i prošetat lukom s broda na brod pa skratit put do hotela Amfora... Eto, za krepat od smija u „little-big portu“ na svijetu koji ljeti nabroji i do 2000 uplova.

Karakteristike luke:

Zemljopisna širina: 43° 10’ N
Zemljopisna dužina: 16° 24’ E
Dužina pristaništa: 235 m (u planu dodatnih 528,2 m)
Površina pristaništa: 1 410 m2 (1 757 m2)
Površina akvatorija: 1 410 m2 (1 757 m2)

Sve za kapetana

Hvar je stvoren po mjeri gosta, dakle, nema čega nema: dućani i restorani, hoteli, liječnici, pošta i bankomati – jedino do veterinara treba otići u Stari Grad, udaljen jedva 10 kilometara. U gradu Hvaru je i crpka za brodsko gorivo.Autobusnim vezama Hvar je spojen sa svim mjestima na otoku, a katamaranima sa Splitom, Vela Lukom na Korčuli, Ublima na Lastovu, s Visom i Milnom na Braču. Brojne brodice-taksiji plove do obližnjih Paklenjaka ili, dakako, po želji i u neke druge uvale.

Sve za brod

Moguće je lako riješiti svaki kvar ili potrebu za brod, doći do majstora i nekog dijela.